Kiedy auto uznajemy za zabytkowe?
Aby samochód mógł zostać uznany za zabytkowy, musi spełnić kilka warunków. Co ciekawe nie reguluje tego kodeks drogowy, ale konserwatorzy zabytków. Uznają oni, że samochód powinien:
-
mieć skończone 25 lat,
-
od co najmniej piętnastu lat nie znajdować się w produkcji,
-
być w większości wyposażonym w oryginalne części,
-
znajdować się w rejestrze zabytków lub być ujętym w centralnej ewidencji dóbr kultury.
Niespełnienie powyższych wymagań nie skreśla jednak możliwości uznania naszego pojazdu za zabytkowy. Jeśli bowiem udowodnimy, że auto pochodzi z limitowanej edycji, było wykorzystywane w ważnych wydarzeniach przez osoby o wysokim statusie czy randze społecznej lub też posiada unikatowe rozwiązania techniczne – może być ono uznane za zabytek.
Czy ubezpieczenie samochodu zabytkowego jest obowiązkowe?
Posiadacze klasyków, w przeciwieństwie do właścicieli zwykłych aut, nie muszą kupować ubezpieczenia OC. Najczęściej przecież pojazdy zabytkowe nie są używane na co dzień przez swoich właścicieli. Służą raczej do okazyjnych wyjazdów latem lub na zloty samochodów zabytkowych. Wtedy jednak konieczne jest wykupienie polisy OC. Dlaczego?
Otóż każdy właściciel pojazdu, który chce korzystać z dróg publicznych, musi posiadać aktualną polisę. W przypadku pojazdów zabytkowych nie trzeba jednak kupować jej na cały rok, ale na dowolny okres, nie krótszy niż 30 dni. Dzięki temu polisę OC kupujemy tylko wtedy, gdy mamy w planach wyjechać naszym samochodem na ulicę.
Co trzeba wiedzieć o OC dla klasyka?
Ten rodzaj polisy jest dość drogi i nie przedłuża się automatycznie. Oznacza to, że wraz z wygaśnięciem umowy, nasz pojazd straci ochronę. Dodatkowo nie każde towarzystwo chce sprzedawać ubezpieczenie samochodu zabytkowego. Pamiętajmy jednak, że ubezpieczyciel nie może nam tego odmówić, bowiem sprzedaż OC jest nakazana prawem.
Nie każdy ubezpieczyciel oferuje też ten sam zakres usług dodatkowych w ramach OC. Niektóre towarzystwa oferują zniżki, gdy jesteśmy członkami automobilklubu. W innych z kolei możemy kupić ubezpieczenie najkrócej na 3 miesiące a nie na 30 dni. A w jeszcze innych – wartość OC ustalana jest na podstawie parametrów pojazdu a nie czasu trwania polisy (czyli jej koszt jest zawsze taki sam).
Czy kupimy AC dla pojazdu zabytkowego?
Na ubezpieczenie samochodu zabytkowego może też składać się dobrowolna polisa AC. Nie każde towarzystwo ubezpieczeniowe posiada ją jednak w swojej ofercie, bowiem koszty napraw takiego samochodu są zazwyczaj wysokie. Niestety równie wysoka jest cena polisy, dlatego należy dobrze rozważyć czy jest nam ona niezbędna.
Jeśli naszym samochodem nie poruszamy się po drogach zbyt często (i najczęściej stoi ono w garażu) to AC nie będzie nam raczej potrzebne. Jednak z drugiej strony odpowiedni wariant AC ochroni nas przed kradzieżą pojazdu z garażu, wybitymi szybami lub jego uszkodzeniem podczas włamania. Rozważmy więc czy obawiamy się tych ryzyk i ewentualnie poszukajmy polisy AC.
Obowiązki właściciela samochodu zabytkowego
Posiadanie samochodu zabytkowego to nie tylko obowiązek dbania o jego ewentualne ubezpieczenie, ale także o utrzymanie jego statusu. Dlatego też właściciele klasyków muszą pamiętać o tym, że mają obowiązek utrzymywać pojazd w nienagannym stanie.
Nie mogą też sprzedać pojazdu zagranicznej osobie bez zgody konserwatora zabytków lub jechać autem za granicę. Muszą też konsultować z konserwatorem wszelkie planowane zmiany, jakie chcą wprowadzić w konstrukcji pojazdu.