Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama Liliana Wiadrowska, Konfederacja i Bezpartyjni Samorządowcy

Zalew Wiślany. Wspólna strategia rozwoju portów i przystani

Powiat braniewski i elbląski oraz gminy Braniewo, Frombork i Tolkmicko zleciły opracowanie wspólnej strategii rozwoju portów i przystani morskich południowego brzegu Zalewu Wiślanego. To krok do ożywienia tego regionu
Zalew Wiślany. Wspólna strategia rozwoju portów i przystani

Autor: Starostwo Powiatowe w Braniewie

„Strategia rozwoju portów i przystani morskich południowego brzegu Zalewu Wiślanego” została opracowana przez gdyńską firmę Actia Forum Sp. z.o. o. Jej autorzy podkreślają duże znaczenie ekonomiczno-społeczne zalewu, które przekłada się na działalność turystyczną, rybołówstwo oraz transport pasażerski i towarowy. Ważna jest także infrastruktura, nierozerwalnie związana z rozwojem przystani i portów.

Mieć pełen obraz
W ubiegłym tygodniu, w Tolkmicku, odbyło się spotkanie poświęcone zagadnieniom zawartym w strategii. Uczestniczył w nim wicestarosta braniewski Artur Mieczaniec.
— Celem opracowania jest przedstawienie spójnej i kompleksowej koncepcji rozwoju portów i przystani nadzalewowych — mówi wicestarosta. — Ale z naszego punktu widzenia ważny jest również rozwój zaplecza usługowego, rybołówstwa a także powiązanej z portami infrastruktury drogowej.
Dlatego strategia zawiera wszystkie obszary nadzalewowej działalności. Począwszy od wspomnianego rozwoju portów i przystani (również w ramach Pętli Żuławskiej), poprzez infrastrukturę drogową, ścieżki rowerowe, przekop mierzei, na reaktywacji Kolei Nadzalewowej kończąc.

Nadzieja w przekopie
W strategii znalazł się rozdział poświęcony budowie kanału przez Mierzeję Wiślaną.
— Przekop pobudzi rozwój naszego regionu — przekonuje wicestarosta Artur Mieczaniec. — Przyczyni się nie tylko do zwiększenia ruchu towarowego statków do portu w Elblągu, ale przełoży się również na większą liczbę turystów-żeglarzy i spowoduje powstanie nowych miejsc pracy — związanych z noclegami, gastronomią, transportem.
Strategia nie wyklucza jednak dalszego ruchu turystycznego pomiędzy Polską a Rosją i wpływaniem na Zalew Kaliningradzki. Wręcz podkreśla, że np. utworzenie w Nowej Pasłęce punktu odprawy granicznej (który teraz znajduje się jedynie we Fromborku) przyczyniłoby się do rozwoju istniejącej tutaj przystani.

Turystyka i... pieniądze
Autorzy opracowania podkreślają, że Zalew Wiślany i okoliczne tereny stanowią unikalny obszar przyrodniczy, kulturowy i historyczny. Wymieniają szereg atrakcji i zabytków (w tym ten najważniejszy — Wzgórze Katedralne we Fromborku).
— Akwen ten jest idealnym do uprawiania sportów wodnych, zaś dodatkową zaletą jest możliwość popłynięcia statkiem na Mierzeję Wiślaną i spędzenia czasu na plaży nad morzem — zauważa wicestarosta Artur Mieczaniec.
Gdzie szukać pieniędzy na inwestycje? Autorzy strategii odsyłają przede wszystkim do programów unijnych, także tych związanych z rozwojem terenów Morza Bałtyckiego. Gminy mogą sięgać po te fundusze.
— Aby osiągnąć dobre rozwiązania dla całego regionu, potrzebna jest współpraca samorządów — mówi Mieczaniec. — Dlatego Starostwo Powiatowe w Braniewie zamierza współdziałać ze wszystkimi gminami nadzalewowymi.

 

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama
Reklama