Piątek, 18.01.2019

Czym są aminokwasy rozgałęzione?

  • 6.03.2018, 13:00
  • Grupa Tipmedia
Czym są aminokwasy rozgałęzione?
Mówiąc o aminokwasach rozgałęzionych, najpierw musimy zapytać, z czym tak naprawdę mamy do czynienia. Czym zatem są aminokwasy rozgałęzione? Samo pojęcie aminokwasów wiąże się z elementem składającym się z fragmentów białek. Możemy wyróżnić aminokwasy endogenne, które nasz organizm jest w stanie wytworzyć samodzielnie oraz aminokwasy egzogenne, które są niezbędne w ludzkim organizmie, ale muszą być one dostarczone z zewnątrz. Przejdźmy zatem do aminokwasów rozgałęzionych. Najprościej mówiąc są to aminokwasy o rozgałęzionym łańcuchu bocznym alifatycznym. Tak naprawdę jeśli mówimy o aminokwasach białkowych, to możemy wyróżnić trzy podstawowe. Mowa jest o:
  • walinie

  • leucynie

  • izoleucynie

Te trzy aminokwasy rozgałęzione stanowią około 40% białek spożywanych przez człowieka w ciągu dnia.

Aminokwasy rozgałęzione w życiu sportowca

Dlaczego aminokwasy rozgałęzione są chętnie stosowane przez sportowców? Powodem są oczywiście efekty, jakie dzięki temu możemy uzyskać. Mowa jest tutaj o przyspieszeniu budowania masy mięśniowej, mowa jest o hamowaniu procesów katabolicznych zachodzących w mięśniach jak również mowa jest o zmniejszeniu uczucia zmęczenia po treningu.

BCAA i regeneracja powysiłkowa

To jeden z tych aspektów, które wpływają na popularność aminokwasów rozgałęzionych BCAA. Możliwość szybszego przystąpienia do kolejnego treningu jest na pewno tym elementem, który decyduje o sięganiu właśnie po tenże suplement diety. Przyjrzyjmy się nieco bliżej, na czym polega działanie tego suplementu w tym obszarze. Cały sekret działania aminokwasów rozgałęzionych w tym zakresie sprowadza się do tego, że powodują one obniżenie poziomu tryptofanu we krwi. To z kolei prowadzi do zmniejszenia poziomu serotoniny. Owa serotonina jest odpowiedzialna w ludzkim organizmie za uczucie zmęczenia oraz senności.

Dawkowanie i skutki uboczne

Jeśli mowa jest o BCAA, to na pewno zaliczyć możemy ów suplement do tych najbardziej popularnych, ale to oczywiście wynika ze skuteczności jego działania. Na pewno bardzo ważnym aspektem jest prawidłowe dawkowanie suplementu. W tym względzie należy sugerować się oczywiści informacjami zawartymi na opakowaniu, aczkolwiek z drugiej strony wskażemy na to, że odpowiednia dawka to od 0,5 do 1 grama na każde 10 kg masy ciała. Jeśli chodzi o skutki uboczne, to zasadniczo nie będziemy mówili o jakichkolwiek działaniach niepożądanych, o ile oczywiście będziemy przyjmowali odpowiednią dawkę, a nie wyższą niż zalecaną.

BCAA to całkiem słusznie jest suplement diety dla sportowców, po który sięga bardzo wiele osób. Możliwość przyspieszenia budowania masy mięśniowej, możliwość przyspieszenia procesów regeneracji po treningu na pewno są tymi głównymi, o których należy w tym miejscu wspomnieć, na które należy w tym miejscu zwrócić szczególną uwagę. Warto także wskazać tutaj na taki aspekt, jakim jest miejsce zakupu suplementu, gdyż ważne jest kupowanie BCAA w sprawdzonych miejscach, w wiarygodnych sklepach, aby mieć pewność tego, że mamy do czynienia z oryginałem.

Grupa Tipmedia
Podziel się: